BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


Pelbagai budaya bermaksud satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori sosial pelbagai budaya adalah Melting Pot 1 (Anglo Conformity), Melting Pot 2 (Ethnic synthesis) dan Cultural pluralism (Mosaic Analogy).
            Teori Melting Pot 1 (Anglo Conformity) adalah masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang paling dominan. Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi.
            Teori Melting Pot 2 (Ethnic synthesis) merupakan Setiap individu dalam suatu masyarakat yang pelbagai latar belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru, dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu dalam masyarakat tersebut. Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru, lama-kelamaan akan hilanglah identiti yang asal. Teori ini tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian unsur budaya yang lain.
            Teori Cultural pluralism (Mosaic Analogy) pula adalah masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik. Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
            Pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha, 1997). Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.
            Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek: konsep, gerakan, dan proses (Banks 1989). Dari aspek konsep, pendidikan pelbagai budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial, etnik atau kriteria lain. Dari aspek gerakan, pendidikan pelbagai budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar. Manakala, dari aspek proses, pendidikan pelbagai budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.
            Dimensi pendidikan pelbagai budaya mengintegrasikan berbagai budaya dan kelompok untuk mengilustrasikan konsep asas, generalisasi dan teori dalam mata pelajaran disiplin ilmu (content integration), membawa pelajar untuk memahami implikasi budaya ke dalam sebuah mata pelajaran (The knowledge construction process), dan menyesuaikan kaedah pengajaran dengan cara belajar para pelajar dalam rangka membimbing prestasi akademik pelajar yang pelbagai baik dari segi ras, budaya ataupun sosial (an equity pedagogy). Selain tu, mengenal pasti kriteria dan ciri-ciri budaya pelajar dan menentukan kaedah pengajaran yang sesuai untuk mereka. Ini adalah bagi mengurangkan perasaan prejudis terhadap budaya kaum lain (prejudice reduction) dan melatih kelompok untuk menyertai dalam kegiatan olahraga, berinteraksi dengan seluruh staf dan pelajar yang berbeza etnik dan ras dalam membentuk dan memperkasakan budaya sekolah dan struktur masyarakat (an empowering school culture and social structure).
            Prinsip pendidikan pelbagai budaya berkesan adalah menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan dunia masa sekarang, termasuk dalam setiap kurikulum, meliputi tujuan-tujuan pembelajaran afektif dan kognitif, serta populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar. Pendekatan pelaksanaannya adalah:
a.  Guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar.
b.   Guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar dan komunikasi secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran. Pelajar perlu merasa selesa dan diterima apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik darjah
c.  Pengajaran pendidikan pelbagai budaya harus fleksibel kerana tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar.
d.  Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar, tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah.
e.       Pendidikan pelbagai budaya berasas kepada prinsip: penghargaan, empati dan kesamarataan
f. Cara belajar pelajar dan cara guru mengajar hendaklah difahami bagi membina danmengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan.
g.      Pendidikan pelbagai budaya hendaklah dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal.
h.      Pendidikan pelbagai budaya mesti memberi kesan kepada kurikulum di setiap peringkat.
i.     Pendidikan pelbagai budaya hendaklah mengajar pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan memberi kebebasan untuk bertanya.
j.        Memerlukan pemahaman terhadap budaya kaum lain.
k.      Pendidikan pelbagai budaya mesti menggunakan masyarakat sebagai sumber.
            Laporan Barnes (1951), Laporan Fenn-Wu (1951 dan Ordinan Pendidikan (1952) merupakan dasar pendidikan pelbagai budaya. Kepentingan memahami kepelbagaian budaya bagi guru adalah guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya. Dalam konteks profesional keguruan, dengan memahami kepelbagaian budaya, seseorang guru akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya.
            Ciri-ciri guru berkesan dalam pendidikan pelbagai budaya menurut Banks (1989) adalah sensitif terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang, sensitif terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar dan menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran. Menurut Najeemah (2007) pula, guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka, guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai dan tingkah laku, dan guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang berlainan.
            Pengurusan bilik darjah yang mesra budaya adalah dengan mengambil kira persekitaran fizikal iaitu dari segi pelan kedudukan murid, pengisian papan kenyataan dan hiasan keceriaan. Seterusnya dari segi PdPc adalah pengetahuan sedia ada murid, pendekatan dan teknik pdPc, dan peka dengan topik-topik tertentu. Dari segi hubungan guru-murid, bilik darjah perlu selamat, corak komunikasi dan interaksi serta menjaga hubungan guru-ibu bapa murid. Selain itu, mempunyai peraturan bilik darjah dan rutin harian. Bagi bimbingan dan kaunseling, perlu ada intervensi bagi menangani tingkah laku bermasalah. Program pelbagai budaya peringkat di sekolah adalah aktiviti memupuk perpaduan dalam pendidikan seperti Kelab Rukun Negara, Kem Perpaduan, Program Silang Budaya dan juga Kelab Bahasa ke-3.


Comments

Popular posts from this blog

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN