BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN


Menurut Abdullah Sani (2005) disiplin merupakan satu bentuk latihan untuk mengembangkan potensi individu daripada segi intelek, jasmani, rohani dan sosial supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia dan memberi manfaat kepada masyarakat. Disiplin adalah satu set peraturan yang telah ditetapkan kepada murid-murid bagi mengawal serta untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini. Terdapat 2 bentuk disiplin iaitu disiplin asas dan disiplin intrinsik/kendiri. Disiplin asas melibatkan individu dalam masyarakat yang lebih besar. Peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh institusi-institusi bukan formal dan formal yang wujud dalam masyarakat demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan hidup seharian. Manakala, disiplin intrinsik/kendiri adalah disiplin yang lahir dalam individu. Disiplin jenis ini merangkumi sifat empati, mempunyai kesedaran sivik, moral,agama dan pergaulan yang tinggi dalam masyarakat.
        Tugas guru dalam menjalankan Kuasa Disiplin adalah guru disiplin. Mengikut Ordinan Pendaftaran Guru-Guru 1957, guru bererti, “Seseorang yang mengajar murid-murid di sesebuah sekolah atau yang menyediakan atau mengeluarkan bahan-bahan pengajaran atau yangmemeriksa kertas-kertas jawapan di sekolah; dan Seseorang yang mempunyai kelayakan yang ditentukan oleh Kementerian Pelajaran, sihat dari segi fizikal dan tidak pernah dihukum oleh mahkamah dibawah Ordinan ini”. Mengikut Akta Pendidikan 1996, guru diberi pengertian berikut, “Mengajar murid di Sesuatu institusi pendidikan; atau Menyediakan atau mengeluarkan bahan pelajaran atau memeriksa jawapan yang dikembalikan ‘di, bagi ataupun melalui’ pusat pendidikan jarak jauh”.
               Guru memainkan peranan dan tanggungjawab bukan sahaja setakat mengurus atau mengajar tetapi juga mendidik. Mereka membentuk sikap, nilaidan akhlak murid-murid melalui pembentukan disiplin yang baik. Perakuan 76(a) dalam Perakuan-perakuan Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran 1979, menyatakan, “Langkah-langkah yang positif hendaklah diambil untuk menyemai danmengawas disiplin murid-murid di sekolah dengan melibatkan semua guru, danbukan setakat guru-guru pengawas disiplin dan pengawas murid-murid sahaja”. Berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2001: Pemantapan Pengurusan Disiplin Sekolah, menyarankan, “Semua guru mesti mengambil tanggungjawab bersama dalam menentukan disiplin sekolah sentiasa berada di dalam keadaan baik dan terkawal. Guru-guru kelas terutamanya boleh memainkan peranan yang penting sebagiguru disiplin bagi kumpulan murid-murid di kelasnya”.
            Buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru (1988) menggalurkan tiga (3) peranan guru dalam usaha kawalan disiplin murid iaitu mengawas disiplin di dalam bilik darjah, di sekitar sekolah dan jugasemasa kegiatan-kegiatan rasmi di luar sekolah, menjalankan hukuman disiplin apabila diarahkan oleh guru besar ataupun pengetua secara nyata atau khusus mengikut peraturan-peraturan yangsedia ada dan memberi kerjasama sepenuhnya kepada guru besar ataupun pengetua dan kepada guru-guru lain dalam tugas melaksanakan disiplin sekolah.
       Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan sistem SSDM sedia ada. Sistem ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan. Dengan memasukkan elemen mata (markah) dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah kecemerlangan budi pekerti. Tujuan sistem ini adalah untuk membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.
         Seterusnya, untuk memantapkan pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi. Tambahan pula, dapat memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling. Sistem ini juga dapat menjalin rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan Kaunseling, murid-murid dan penjaga. Sistem ini adalah sebagai pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai bentuk laporan.
            Proses dalam merekod kes salah laku adalah pertama sekali, guru melaporkan kes salah laku ke dalam sistem. Setelah itu, ketua Guru Disiplin/GPK HEM menjalankan siasatan, dan jika sah, akan mencadangkan hukuman. Seterusnya, pengetua boleh sama ada menukar hukuman dan mengesahkan hukuman, ketua Guru Disiplin / GPK HEM mengambil tindakan terhadap hukuman yang disahkan oleh Pengetua, pembantu Pejabat menguruskan fail dan pengeposan surat, dan proses terakhir, guru Bimbingan dan Kaunseling akan menjalankan sesi bimbingan dan kaunseling terhadap murid-murid tersebut. Bagi perekodan Amalan Baik, guru melaporkan amalan baik murid ke dalam sistem dan sistem akan memproses mata (markah) serta mengeluarkan pelaporan Status Sahsiah murid.
               Operasi sistem adalah berasaskan ‘Web’, yang boleh diakses oleh guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Guru Bimbingan dan Kaunseling, Pengetua, Pegawai-pegawai PPD, JPN, KPM, murid-murid, dan penjaga dengan agihan dan pecahan tugas yang jelas. Sistem ini dirancang capaiannya hingga kepada penggunaan Android dan Smart Phone selaras dengan perkembangan dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
         PPD berperanan memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat daerah. Tugas JPN pula memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat negeri. KPM bertanggungjawab memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah peringkat nasional. Murid-murid berperanan memantau pelaporan individu dan berbincang dengan UBK untuk meningkat status sahsiah dan penjaga bertanggungjawab memantau pelaporan individu anak-anak di semua sekolah di bawah KPM.
            Terdapat kod untuk setiap kategori kes seperti dalam SSDM seperti kes tingkah laku jenayah, buli, rokok, ponteng, tingkah laku lucah, tingkah laku kurang sopan/biadap, kesalahan vandalisme, tingkah laku tidak amanah, kenakalan, tingkkah laku tidak pentingkan masa, kekemasan diri, penglibatan politik, lain-lain dan kes khas. Terdapat juga senarai hukuman seperti amaran lisan 1, amaran lisan 2, amaran lisan 3, denda, kelas tahanan, amaran bersurat 1, amaran bersurat 2, amaran bersurat 3, rotan 1x, rotan 2x, rotan 3x, larangan menggunakan kemudahan sekolah, gantung persekolahan dan buang sekolah. Begitu juga dengan senarai amalan baik mempunyai kod bagi setiap amalan baik yang dilakukan.


Comments

Popular posts from this blog

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN