BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Pengurusan
alam pembelajaran merupakan persediaan ke alam sekolah melalui kajian di
sekolah dan Program Perantis Guru (PPG) 1dan 2. Pengajaran dan pembelajaran
(PdP) perlu dirancang untuk memenuhi masa yang diperuntukkan, menepati kehendak
objektif/matlamat, berkesan sepanjang waktu pengajaran, serta menarik perhatian
dan tidak membosankan. Objektif pengajaran terbentuk daripada implisit dan
eksplisit. Bagi objektif implisit, ia melibatkan perubahan tingkah laku yang
ketara seperti memahami, mengetahui, menghargai sesuatu yang telah diajar.
Manakala, bagi objektif eksplisit pula melibatkan perubahan tingkah laku yang
boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan, memberikan contoh, serta
menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan.
Buku
rekod mengajar adalah buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar
berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku ini mengandungi dua perkara penting iaitu
Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan berdasarkan takwim minggu
persekolahan. Isi ringkas rancangan pengajaran berdasarkan sukatan kebangsaan.
Komponen yang perlu diutamakan dalam merekabentuk PdP ialah objektif
pengajaran, strategi pengajaran yang sesuai, bahan bantu pengajaran, maklum
balas pelajar dan penilaian. Sumber-sumber yang digunakan semasa proses PdP
adalah buku teks, buku rujukan, buku latihan, lampiran nota, alat audio visual,
LCD, computer/TV, serta peta/gambar rajah. Bahan/alat bantu mengajar mampu
menghidupkan suasana pembelajaran.
Pelaksanaan proses PdP terdiri
daripada set induksi, perkembangan PdP, dan penutup. Set induksi merupakan
langkah permulaan dalam proses PdP untuk menghasilkan aliran pemikiran dan
meransang minat pelajar. Teknik yang digunakan adalah melalui soalan, kejutan,
kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang berkaitan, gambar atau bunyi.
Perkembangan PdP merupakan penyampaian isi pelajaran melalui teknik penyampaian
guru dan teknik menyoal. Di samping itu, ia merupakan penggabungjalinan,
penyerapan, pengukuhan dan pengayaan, pemulihan dan penilaian serta hasil
pembelajaran murid. Bagi penutup,
aktiviti yang dijalankan adalah seperti susulan, penilaian objektif pengajaran,
membuat kesimpulan dan rumusan.
Dalam pengurusan kelas, guru
bertanggungjawab menguruskan rutin kelas, menyedia, mentafsir dan menyimpan
rekod pelajar, menyedia dan melaksanakan rutin kelas, mengutip yuran,
memastikan maklumat dalam kelas dikemaskini, menjalankan tugas-tugas lain,
mengurus dan memastikan pelajar-pelajar menjalankan tugas harian, mengurus dan
memastikan pelajar memahami dan mematuhi peraturan kelasserta mengurus keadaan
fizikal kelas supaya sesuai untuk proses P&P. Persediaan yang perlu dibuat
oleh guru seblemu mengajar adalah penulisan persediaan mengajar, persediaan
ilmu pengajaran dan isi pelajaran diajar, persediaan bahan pengajaran, persediaan
peralatan pengajaran, persediaan ruang pengajaran dan persediaan kemahiran
dalam pengajaran. Penyeliaan pengajaran amali terdiri daripada pengenalan,
tunjuk cara oleh guru, agihan kerja pelajar, penyeliaan aktiviti amali,
penilaian/refleksi aktiviti amali, pembersihan makmal dan penutup.
Kajian
bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan, dan juga analisis
data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam
erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah
(Bartlett, 2001). Tujuan kajian kes dijalankan untuk melatih lebih ramai
pegawai termasuk jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk
mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Usaha
untuk meningkatkan pembelajaran dan pengajaran selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) adalah melalui kes-kes yang telah dikaji tersebut.
Antara contoh kajian yang telah dilaksanakan adalah “Perlaksanaan Pengajaran
Dan Pembelajaran Bahasa Melayu:Kajian Kes Di Sebuah Sekolah Rendah Di Daerah
Jerantut, Pahang Darul Makmur” oleh Dr. Seman Salleh, Jabatan Pengajian Melayu,
Institut Perguruan Bahasa-Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai, 59200 Kuala
Lumpur.
Program
Perantis Guru (PPG) 1 dan 2 terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Program ini untuk memberi
pendedahan awal dan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di
sekolah. Objektif program ini adalah memberi peluang kepada guru pelatih umtuk
menyesuaikan diri, meninjau persekitaran, mengumpul maklumat tentang
pengurusan, kurikulum, dan prasarana, membuat pemerhatian aplikasi teori
P&P dalam bilik darjah, merekod pengalaman melalui folio, serta memupuk
budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia pendidikan. Tumpuan
tugasan PPG dalah dalam bidang pengurusan, prasarana, kurikulum/Program
Bimbingan dan Kaunseling serta Ko-kurikulum.
Guru
pelatih berperanan dan bertanggungjawab menghadiri taklimat, memahami
objektif PPG, lapor diri dan bina hubungan baik dengan pihak sekolah,
mengamalkan etika, membantu guru dalam kokurikulum, mengumpul maklum balas,
menyediakan folio PPG, menyerahkan boring rumusan serta folio kepada pensyarah,
perbelanjaan tanggungan sendiri serta mengajar dan sediakan PdP semasa PPG 2. Bagi
garis panduan, peranan dan tanggunjawab
pihak sekolah adalah bekerjasama dengan pihak UPSI, melantik guru yang
berpengalaman sebagai guru pendamping, membantu guru pelatih menyesuaikan diri,
membantu mengumpul maklumat sekolah, beri peluang membuat pemerhatian semasa
P&P guru berpengalaman berlangsung, awasi displin dan kehadiran guru
pelatih, melapor sebarang kes mengenai guru pelatih dari masa ke semasa ke
UPSI, serta menyerahkan borang rumusan kehadiran dan dokumen lain ke UPSI.
Peranan
dan tanggunjawab guru pendamping pula
ialah membimbing guru pelatih ke arah perkembangan Sahsiah Pendidikan, memaklumkan
kepada pengetua mengenai kemajuan guru pelatih dari masa ke semasa dan menjalankan
sekurang-kurangnya sekali perbincangan. Selain itu, peranan dan tanggungjawab
pensyarah bimbingan ialah menjelaskan konsep, objektif dan tugasan PPG, menyemak
folio serta dokumen lain yang berkaitan, menggunakan maklumat dan catatan
pengalaman guru pelatih dalam folio untuk perbincangan, membuat rumusan,
membuat lawatan jika perlu serta menyimpan rekod penilaian PPG.
Kehadiran
adalah wajib 100% kecuali cuti sakit yang ada pengesahan atau cuti mengejut
yang mengakibatkan keluarga. Sekiranya guru pelatih tidak memenuhi 100%, guru
pelatih harus menghabiskan tempoh PPG sebelum Latihan Mengajar. Guru pelatih
yang mempunyai masalah kesihatan disarankan supaya menangguhkan PPG. Risiko
adalah tanggungan sendiri. Semasa menjalani PPG, aspek-aspek yang perlu
difokuskan adalah interaksi dan komunikasi, penglibatan dalam aktiviti sebagai
guru pembantu, pengurusan bilik darjah, perancangan dan pengajaran, amalan
refleksi serta sikap dan sahsiah.
Comments
Post a Comment