BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Sosiologi
Auguste Comte (1798 – 1857) telah memperkenalkan istilah sosiologi dalam bukunya Positive Philosophy (1842). Sosiologi berasal daripada perkataan Latin “sosio” yang bermaksud “berkongsi, dan juga berasal dari gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat”. Dari segi kajian saintifiknya, sosiologi merupakan interaksi sosial dan organisasi (Zanden, 1996), masyarakat dari segi fungsi, bentuk organisasi sosial, & perkembangan budaya (Jary & Jary, 1993), kehidupan sosial manusia, kumpulan, & masyarakat (Giddens, 1993), dan fenomena sosial yang berfokuskan hubungan dan interaksi antara manusia (Water, 1994).
            Menurut Amir Hasan (2002) pula, sosiologi adalah kajian yang sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Sosiologi diperkenalkan bertujuan untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka. Terdapat beberapa tokoh-tokoh yang terlibat dalam sosiologi iaitu Ibnu Khaldun (1332-1406), Auguste Comte (1798-1857), Karl Marx (1818-1883), Emile Durkheim (1858-1917), Max Weber (1864-1920), dan George Herbert Mead (1863-1931).
            Disiplin sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkah laku sosial yang tertumpu pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok yang terbahagi kepada mikro dan makro. Mikro bersifat kecil dan individu manakala makro bersifat besar, kompleks, dan berfokuskan masyarakat/organisasi. Contoh bagi mikro ialah individu yang menagih dadah dan kesan kesihatan fizikal dan mental ke atas individu manakala makro adalah seperti kes jenayah dan penyakit berjangkit.
            Teori utama sosiologi terbahagi kepada tiga iaitu Teori Fungsionalisme (Konsesus), Teori Konflik dan Teori Interaksionisme. Teori Fungsionalisme dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857) yang memberi penekanan terhadap fungsi-fungsi pendidikan adalah untuk kepentingan masyarakat dan juga terhadap pengaruh luaran ke atas pendidikan (komuniti sekolah adalah penerima pasif apa yang ditentukan pihak luar) seperti dari segi aspek kurikulum, pedagogi, disiplin murid, dan peperiksaan. Teori ini tidak mengutamakan perkembangan individu.
                Teori Konflik dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883) dan diikuti oleh Max Webber (1864 – 1920) yang melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan. Karl Marx menyatakan bahawa konflik yang berlaku dalam masyarakat adalah disebabkan faktor ekonomi seperti tanah, modal, industri, dan perdagangan yang merupakan asas kepada pembentukan masyarakat. Menurut Max Webber pula, beliau menyatakan bahawa idea-idea keagamaan sebagai punca konflik yang berlaku dalam masyarakat.
            Teori Interaksionisme Simbolik telah diperkenalkan oleh George Herbert Mead (1863-1931) yang melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain. Teori ini melihat pendidikan dari sudut individu (mikro) yang melihat interaksi murid, guru, dan pihak pentadbiran di sekolah. Di samping itu, teori ini menjelaskan apa yang berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang berlaku dalam masyarakat.
Pendidikan
Menurut Amir Hasan (2006), pendidikan merupakan proses pemindahan secara formal dan tidak formal pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang berlaku antara satu generasi ke satu generasi yang lain atau dalam generasi yang sama. Sosiologi pendidikan merupakan kajian yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi, pentadbiran, kurikulum, dan kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP).
            Pendidikan sebagai proses sosialisasi, iaitu bagaimana ahli masyarakat dan generasi muda diajar secara formal atau tidak formal. Proses ‘pemilihan’ dalam pendidikan menentukan kedudukan atau status seseorang dalam susun lapis sosio-ekonomi masyarakat. Proses pembudayaan pula adalah di mana ahli sesuatu masyarakat mempelajari dan menerima kepercayaan, nilai-nilai, norma, cara mereka bertindak. Pelaburan dalam pendidikan beerti membelanjakan wang, masa dan tenaga untuk mendapat pendidikan dan latihan, manakala pendidikan sebagai ‘consumption’ ialah proses dan hasil mencari ilmu pengetahuan untuk kepuasan rasa ingin tahu.
            Dari segi proses membina warga negara agar masyarakat mengetahui tentang hak dan tanggungjawab mereka sebagai warganegara. Pendidikan dapat mengembangkan potensi diri dan membentuk sahsiah diri murid kerana setiap indidvidu mempunyai bakat dan gaya pembelajarannya yang tersendiri. Justeru itu, struktur masyarakat di Malaysia mempengaruhi bentuk institusi pendidikan, pentadbiran pendidikan, kurikulum dan juga kaedah PdP.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN