BAB 10: PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN


Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling menyatakan, “Bahawasanya setiap pelajar mempunyai potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.”
            Pengurusan tertinggi dalam Unit Bimbingan dan Kaunseling adalah Pengerusi (Pengetua), seterusnya Naib Pengerusi (4GPK, 4 Guru Kanan), Setiusaha (Kaunselor), Penolong Setiusaha (Kaunselor) dan Ahli Jawatankuasa. Semua lantikan Guru Bimbingan & Kaunseling Sepenuh Masa (GBKSM) hendaklah dikecualikan daripada beban tugas mengajar secara tetap dan berjadual. Unit Bimbingan dan Kaunseling fokus kepada peningkatan disiplin murid, pembangunan dan perkembangan sahsiah diri murid, pengurusan akademik dan kerjaya serta psikososial dan kesejahteraan mental. Ruang yang terdapat dalam bilik Bimbingan dan Kaunseling adalah bilik kaunseling individu, bilik kaunseling kelompok, bilik pengurusan dan juga ruang menunggu.
               Antara program yang dijalankan adalah seperti Amalan Guru Penyayang (mentor mentee), Dasar Warga Emas Negara (DWEN- program kesukarelawanan dan warga emas angkat), Program Minda Sihat (Saringan DASS, Saringan masalah murid, Saringan Coping Style), serta Pendidikan Kerjaya (Ujian-ujian kerjaya).
       Pembangunan dan perkembangan sahsiah diri murid bermatlamat untuk Memupuk perkembangan personaliti diri positif seperti sikap penyayang, berbudi bahasa, kepimpinan, kekemasan diri, ketepatan masa dan sebagainya. Kaaedah yang digunakan adalah melalui kaunseling individu, kaunseling kelompok, bimbingan individu, bimbingan kelompok, konsultasi dan ceramah. Matlamat dalam peningkatan disiplin murid adalah memupuk disiplin murid melalui intervensi bagi mencegah pelanggaran disiplin secara berterusan. Kaedah yang digunakan adalah melalui Sistem fail (SSDM), perkongsian, kaunseling individu, kaunseling kelompok, bimbingan individu, bimbingan kelompok, konsultasi dan ceramah.
            Selain itu, pengurusan akademik dan kerjaya bermatlamat untuk memberi pendedahan & bimbingan mengenai peluang pendidikan dan hala tuju kerjaya. Kaedah yang digunakan adalah melalui bimbingan individu, bimbingan kelompok, ceramah, forum, seminar dan pertandingan. Seterusnya, matlamat psikososial dan kesejahteraan mental adalah untuk membimbing murid agar mampu mengurus dan mengekalkan kesejahteraan diri dan mental (saringan minda sihat). Antara kaedah yang digunakan adalah bimbingan individu, bimbingan kelompok, bengkel/seminar, perkhemahan, Pembimbing Rakan Sebaya, taklimat dan inventori.
   




Comments

Popular posts from this blog

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN