BAB 12: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
Pengurusan pelbagai upaya merupakan pengurusan yang khusus kepada pelajar yang
berkeperluan khas. Program-program pendidikan menggunakan kaedah-kaedah khusus
dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek,
emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas. Program pemulihan merupakan satu program pendidikan untuk murid
yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks
disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang
khusus, di ruang yang khusus. Murid pemulihan
merupakan murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M
disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif.
Pemulihan
mengutamakan prinsip ‘menyelesaikan masalah seawal mungkin’ supaya tidak
kronik. Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan
segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan
sebayanya. Keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti
dan dipenuhi melalui program pemulihan khusus. Ciri-ciri kanak-kanak pemulihan
adalah mereka berasa rendah diri, pasif, mengganggu rakan, kerap tidak hadir ke
sekolah, lemah pemahaman, malas serta cepat bosan dalam pembelajaran. Oleh itu,
guru perlu menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan
mengikut personaliti murid agar dapat membentuk personaliti baik dalam diri
setiap orang murid.
Pengayaan
adalah aktiviti tambahan yang diberi kepada murid yang dapat menguasai
satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada
itu. Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara
yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar. Pengayaan melibatkan murid-murid
yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.
Pengayaan dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas. Ia bercorak belajar sendiri
dan bimbingan guru pada tahap minima. Pengayaan ini bertujuan untuk membolehkan
murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereka disamping
menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu mereka ke arah
perkembangan diri dan bakat mereka.
Terdapat dua jenis pengayaan iaitu
pengayaan mendatar dan pengayaan menegak. Pengayaan
mendatar adalah aktiviti yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam
sesuatu kumpulan. Kadar kesukaran aktiviti pengayaan adalah berlainan antara
individu. Jenis aktiviti biasanya diberikan mengikut unit kemahiran yang
diajar. Tujuan aktiviti ini adalah unutk mengukuhkan kemahiran yang dikuasai
dan menimbulkan minat dalam aktiviti. Setiap kumpulan menjalankan aktiviti
pengayaan menggunakan kemahiran yang sama. Pengayaan
menegak pula aktiviti yang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan
cerdas sahaja. Kadar kesukaran aktiviti pengayaan bagi murid kumpulan cerdas
yang sama. Jenis aktiviti biasanya terdiri daripada kertas projek, permainan
dan rekreasi. Tujuannya adalah untuk mewujudkan kegembiraan dalam aktiviti
pembelajaran, mencungkil bakat dan kerjasama. Kumpulan cerdas menjalankan
aktiviti pengayaan yang lebih mencabar manakala kumpulan sederhana dan lambat
menjalankan aktiviti pengukuhan dan aktiviti pemulihan.
Orang
berkeperluan khas merupakan individu yang berbeza daripada masyarakat dan
komuniti piawaian seperti sediakala. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh
fizikal, deria, ciri-ciri kognitif atau tingkah laku yang ketara. Kebanyakan
kanak-kanak ini mungkin memerlukan program pendidikan yang disesuaikan untuk
keperluan mereka yang unik (Garciulo, 2003). Menurut Ross (1993), pelajar pintar cerdas didefinisikan
sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau
sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang atau
menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang sangat tinggi
berbanding dengan rakan sebaya yang lain.
Ciri-ciri
pelajar pintar cerdas adalah mempunyai perbendaharaan kata yang lebih luas,
mempunyai kematangan dari segi penggunaan istilah, mempunyai keistimewaan dalam
matematik, mencari kesempurnaan kendiri, tidak mudah berpuas hati dengan
jawapan yang mudah, dan petah berkomunikasi. Pendidikan pintar cerdas
menggunakan kurikulum akademik yang diubahsuai kerana kurikulum sedia ada tidak
sesuai dengan IQ yang tinggi.
Pendidikan ini mengandungi proses berfikir secara kritis dan kreatif.
Autisme
bermaksud kecelaruan neurologikal otak sehingga menjejaskan fungsi otak
dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan komunikasi, sosial dan emosi. Ciri-ciri
Autisme ialah sukar berkomunikasi, mengelak untuk bertentang mata, emosi tidak
seimbang, cederakan diri sendiri, sukar memahami orang lain dan seorang yang
pasif. Pendidikan Autisme terdapat
di sekolah kerajaan, swasta atau pemulihan dalam komuniti (PDK). Program yang
dilaksanakan bersepadu dan terancang. Pendekatan yang dijalankan adalah dari
segi tingkah laku pelajar dan menggunakan pendidikan inklusif.
Disleksia
merupakan keadaan di mana seseorang mengalami masalah membaca yang amat serius.
Istilah lain yang digunakan untuk mengambarkan masalah ini ialah buta huruf. Ciri-ciri Disleksia adalah mempunyai Disparaxia
(masalah koordinasi motor-mata-tangan), Diskalkulia (merujuk kepada masalah
matematik), dan Disgrafia (merujuk kepada bahasa). Pendidikan Disleksia menggunakan pendekatan multi sensori merupakan
pendekatan yang paling sesuai. Pendidikan ini menggabungkan beberapa deria
seperti deria rasa atau sentuhan, penglihatan, pendengaran dan pergerakan. Deria-deria
ini dijalankan serentak bagi memudahkan kaedah pengajaran terhadap pelajar
disleksia.
Menurut Dr. Howard (1983), kecerdasan
bukanlah diwarisi melalui keturunan semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh
faktor pemakanan, budaya, persekitaran, peluang pendidikan dan suasana
pembelajaran. Beliau telah memperkenalkan 9 jenis kecerdasan pelbagai untuk
mengukur tahap kecerdasan individu. Antaranya ialah kecerdasan Logik-Matematik yang
mana pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik. Golongan ini mempunyai
pemikiran yang saintifik, pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif,
membuat inferens, generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis. Kemahiran
dominan di bahagian otak kiri memungkinkan seseorang itu berfikir secara
konseptual dan abstrak.
Seterusnya, kecerdasan Verbal-Linguistik. Golongan ini mempunyai kebolehan
dalam menggunakan bahasa dan kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada
melalui lisan atau penulisan. Golongan ini memahami bahasa yang kompleks selain
lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu perkataan. Selain itu, mahir dalam
memanipulasikan ayat, tatabahasa atau struktur bahasa, fonologi iaitu unsur bunyi,
semantik iaitu makna bahasa, pragmatik iaitu penggunaan bahasa, dan pengucapan
awam. Kecerdasan Muzik adalah golongan yang mempunyai
kebolehan dalam bidang muzik sama ada menggemari, mendiskriminasi,
mengekspresi, mempersepsi, membeza, mengubah dan meluahkan perasaan melalui
muzik. Golongan ini peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian daripada alam
semulajadi seperti binatang, guruh dan angin. Kecerdasan muzikal ini mempunyai
hubungan yang paralel dengan kecerdasan bahasa.
Kecerdasan lain adalah kecerdasan Kinestetik Badan. Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam
menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam
berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Di samping itu,
mempunyai kebolehan dalam meluahkan idea atau perasaan melalui tubuh badan
mereka dan bijak dalam mengimbangi pergerakan fizikal dan mental mereka.
Seterusnya, kecerdasan Interpersonal.
Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik dan
mampu memahami dan membezakan perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang
lain. Mereka juga mudah bergaul dalam kelompok sosial dan mudah menyesuaikan
diri dalam pelbagai situasi yang ada.
Manakala kecerdasan Intrapersonal adalah golongan yang mempunyai kebolehan
dalam menilai diri sendiri dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri
sendiri. Mereka berupaya dalam memperbaiki diri mereka kearah kehidupan yang
lebih baik dan mampu menentukan hala tuju hidup mereka serta sangat berdisiplin
dan mampu hidup berdikari. Golongan ini suka bersendirian dalam melakukan
sesuatu perkara. Kecerdasan Ruang Visual
adalah golongan yang memahami hubungan antara objek dengan ruang dan mampu
mencipta imaginasi yang agak tinggi. Selain itu, peka terhadap warna, garisan,
bentuk, corak dan ruang dalam kawasan persekitaran mereka. Mereka juga mampu berfikir
diluar kotak malah berkeupayaan dalam membuat persepsi atau penilaian alam
sekitar dengan tepat.
Kecerdasan seterusnya adalah kecerdasan Naturalis yang mana golongan
ini mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti, mengkategori pola, corak atau
bentuk yang ada pada alam sekeliling. Tambahan pula, golongan ini sangat
sukakan alam sekeliling dan sangat selesa berada bersama alam terbuka. Mereka sangat
sensitif terhadap isu-isu mengenai alam sekitar global, isu kemanusian dan isu
sejagat serta meminati unsur kejadian alam. Kecerdasan yang terakhir adalah kecerdasan Eksistensialis. Individu
jenis ini mempunyai persoalan-persoalan yang timbul tentang kehidupan realiti
yang sering dilalui oleh golongan manusia. Golongan ini sangat gemar membaca
buku-buku falsafah bagi menjawab setiap persoalan yang muncul dalam fikiran
mereka dan cenderung untuk menelaah nilai-nilai yang berkembang dalam kehidupan
masyarakat, sama ada nilai-nilai tradisional ataupun nilai-nilai moden yang
berkembang pada masa kini.
Oleh itu, pengajaran pada kelajuan
yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik
dan peluang sesuai diperlukan oleh pelajar-pelajar pelbagai upaya untuk mereka
mencapai potensinya. Kanak-kanak pintar cerdas dan kanak-kanak normal tidak
patut diasingkan kerana pengasingan sosial (social
isolation) tidak boleh diwujudkan kepada mereka.
Comments
Post a Comment