BAB 13: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN


Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks. Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah. Faktor luaran dan dalaman sekolah adalah tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, murid di sekolah. Sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat terlibat dalam tiga dimensi interaksi dengan pihak luar. Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
            Gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah merupakan faktor-faktor dalaman sekolah. Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah. Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya.
            Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah seperti ibu bapa, penjaga, dan komuniti-komuniti dalam masyarakat. Individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah ialah pengetua dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah. Interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah. Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.  
            Dalam perkongsian pintar, hubungan tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat perlu mencapai matlamat atau objektif yang sama, perlu ada hubungan yang mantap dan akrab serta gabungan strategik yang membawa faedah sinergi kepada semua pihak yang terlibat. Matlamat perkongsian adalah sekolah sebagai sebuah institusi sosial tidak wujud bersendirian, sekolah sebagai sebuah institusi sosial yang kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan salah faham), dan memerlukan keprihatinan dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat dalam mengatasinya. Perkongsian ini amat penting kerana masyarakat dan sekolah saling memerlukan, sekolah sebagai agen perubahan masyarakat, masalah masyarakat merupakan masalah sekolah juga, budaya adalah hak masyarakat dan sekolah yang selamat memerlukan penglibatan masyarakat.
            Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) adalah sebuah organisasi yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah. Dalam hubungan sekolah dan ibu bapa (PIBG), ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak. PIBG berperanan sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa. Tindakan PIBG membela nasib guru agar guru bersemangat dan selesa ketika bertugas. Hubungan ini mampu mengelakkan prasangka antar ibu bapa dengan guru. Perbincangan boleh diadakan dari semasa     ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi. Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda, menarik minat dan memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.
            Selain itu, peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah serta pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang terbilang. Sebarang perbezaan dari segi pandangan dan pendapat dalam kalangan kita bukanlah penghalang. Hubungan ini juga dapat menambahkan dana persatuan dengan inisiatif dan kerjasama pucuk pimpinan dan semua ahli persatuan. Justeru itu, hubungan dan kerjasama ini akan mewujudkan pemuafakatan yang saling memerlukan ibarat aur dengan tebing bagi menjana kecemerlangan sekolah dan melahirkan masyarakat 1 Malaysia yang aman dan harmoni.
           





Comments

Popular posts from this blog

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN