BAB 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
Institusi
sosial merupakan seseorang yang melalui proses mempelajari peranan, status dan
nilai. Sosialisasi adalah satu proses pembelajaran berteusan yang bermula dari
pemindahan norma/nilai dalam keluarga atau budaya. Pendirian atau konsep
dipelajari ketika kanak-kanak dan semakin dewasa, banyak hasil dari interaksi
yang dipelajari oleh manusia. Terdapat tiga jenis sosialisasi iaitu
primer/permulaan, sekunder/penyertaan dan resosialisasi. Primer berlaku dalam
keluarga di mana kanak-kanak belajar membina konsep diri, personality,
kemahiran motor, penaakulan dan kemahiran bahasa. Sekunder berlaku di luar
lingkungan keluarga iaitu pemindahan nilai oleh agen sosialisasi seperti rakan
sebaya, guru dan media massa. Resosialisasi adalah proses individu menukar
kepercayaan, moral dan nilai yang sedia ada.
Sosialisasi dijadikan sebagai
matlamat pendidikan di Malaysia di mana guru dan rakan adalah sebagai agen. Sosialisasi
berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan
rakan umumnya di sekolah dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran. Guru
dijadikan sebagai model dari segi penampilan dan bahasa tubuh, tingkah laku, contoh
teladan, pengetahuan yang luas dan juga sifat kepimpinan. Penampilan guru perlu
mengikut etika berpakaian dan bahasa tubuh dari segi ekspresi muka, kontak
mata, paralinguistik, postur tubuh, pergerakan badan dan ruang peribadi dan
sentuhan.
Tingkah laku guru perlulah sopan,
berhemah tetapi tegas, berempati, menangani masalah dengan adil, menggunakan
bahasa yang sesuai dan kawal emosi dan fikir dahulu sebelum berkata-kata. Guru
juga menjadi contoh teladan agar murid dapat menunjukkan minat terhadap perkara
yang diajar. Selain itu, guru haruslah sentiasa memperkembangkan pengetahuan
dan kemahiran dalam subjek yang diajar. Guru perlu menggunakan kepimpinan yang
bersesuaian dengan situasi seperti kepimpinan autokratik, demokratik, dan
laissez-faire.
Dinamika bilik darjah merujuk kepada
pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku,
dan minat yang sama. Kajian sosiometri digunakan untuk mengenal pasti pola
interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah seperti murid yang disukai, kelompok-kelompok
kecil yang rapat dan murid terpinggir. Faktor-faktor yang mempengaruhi
pembentukan dinamika dalam bilik darjah ialah jantina, bangsa/agama, status
sosioekonomi, pencapaian akademik, personality dan gaya pembelajaran. Guru
perlu memainkan peranan dalam dinamika kumpulan untuk mengenal pasti bentuk
dinamika kumpulan dalam bilik darjah, memberi perhatian kepada kumpulan murid
yang terpinggir, menggunakan kuasa penularan, bimbing kumpulan untuk membentuk
ciri-ciri yang diingini dan bertindak sebagai model.
Interaksi adalah dua atau beberapa
pihak saling bertindak atau berhubungan. Jenis interaksi termasuklah interaksi
sehala/pasif, interaksi dua-hala, dan interaksi kumpulan. Interaksi sehala
merupakan gaya kepimpinan autokratik yang berpusatkan guru. Guru sebagai penyampai
maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima maklumat. Interaksi ini
sesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid.
Interaksi dua hala adalah penyertaan murid alam P&P melalui interaksi
guru-murid. Guru bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk
menilai kefahaman murid. Murid bertanya soalan sekiranya tidak memahami
pengajaran. Hal ini tidak mewujudkan interaksi antara murid-murid.
Interaksi kumpulan merupakan gaya
kepimpinan demokratik. Interaksi aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid.
Guru bertindak sebagai fasilitator. Murid-murid saling berbincang dan
berkomunikasi. Interaksi ini dapat mewujudkan kerjasama, hormat-menghormati,
toleransi, bertukar fikiran, dan tolong-menolong. Interaksi ini sering
diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan. Menurut Haliza dan Joy
(2016), interaksi yang sihat dalam aktiviti pembelajaran dapat menghasilkan
pembelajaran yang bermakna.
Cara membentuk interaksi yang sihat
dalam pembelajaran adalah dengan mengamalkan sistem demokratik dalam proses
pembelajaran, penyoalan dalam pengajaran, mempelbagaikan aktiviti pembelajaran,
menggunakan kaedah pembelajaran koperatif, menggalakkan pembelajaran dalam
kumpulan kecil, dan memupuk sikap yang betul terhadap interaksi.
Comments
Post a Comment