BAB 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Pengurusan
Menurut
Stoner (1984), pengurusan adalah proses merancang, mengelola, memimpin dan
mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain
untuk mencapai matlamat yang ditentukan. Pengurusan sangat penting untuk
menambah pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja guru, menambahkan
produktiviti dan untuk mendapatkan keredaan Allah. Perpekstif pengurusan adalah
dari segi bilik darjah dan sekolah.
Pengurusan bilik darjah melibatkan tindakan
guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang
positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi
kendiri murid (Burden 2003). Terdapat tujuh domain iaitu memilih satu model
falsafah pengurusan disiplin dan bilik darjah, mengorganisasi persekitaran
fizikal, menguruskan tingkah laku pelajar, mewujudkan persekitaran pembelajaran
yang menyokong dan saling menghormati, mengurus dan melancarkan proses
pengajaran, menggalakkan suasana bilik darjah yang selamat dan sihat, serta berinteraksi
dengan rakan sekerja, ibu bapa, dan pihak lain untuk mencapai objektif
pengurusan pembelajaran.
Aspek pengurusan bilik darjah
terdiri daripada pembelajaran, tingkah laku dan disiplin, dan fizikal. Strategi
pengurusan pembelajaran adalah berpusatkan guru, bahan dan juga pelajar.
Prinsip pengajaran termasuklah set induksi, penyampaian, dan penutup. Selain
itu, pengurusan juga termasuklah dari segi pengurusan pelbagai budaya iaitu
implikasi kepelbagaian sosiobudaya kepada murid dan Program Silang Budaya. Pengurusan
pelbagai upaya adalah dari segi pemulihan, pengayaan, berkeperluan Khas,
Program Pendidikan Inklusif serta Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi. Pentaksiran
berasaskan sekolah terdiri daripada pusat, sekolah, jasmani dan psikometrik.
Sekolah merupakan organisasi yang
unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989). Empat
ciri pentadbiran sekolah termasuklah sekolah dan sistemnya adalah organisasi
manusia, kumpulan sasaran manusia, matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan,
serta manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara. Pengurusan
sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang
dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan
pembangunan potensi manusia (Abd Rahim Abd Rashid 2001). Oleh itu, pengurusan
sekolah yang berkesan adalah dengan mengurus sumber, bilik pembelajaran,
tingkah laku/disiplin, penasihatan, multibudaya, multiupaya, sekolah dan
masyarakat dan pengurusan kokurikulum.
Pembelajaran
Pembelajaran
bermaksud sebarang perubahan tingkah laku yang agak kekal akibat pengalaman
yang diperolehi oleh seseorang atau akibat latihan yang dijalaninya (Morgan
& King 1975). Prinsip pembelajaran merujuk kepada asas-asas yang
menjelaskan bagaimana suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan
berkesan di bilik darjah (Shahabuddin et al., 2006). Prinsip pembelajaran termasuklah kesediaan pembelajaran iaitu murid
harus mempunyai kesediaan dari aspek mental, fizikal, dan emosi sebelum
belajar. Seterusnya, pelajar hendaklah digalakkan menggunakan organ derianya
bagi mendapatkan pengalaman. Prinsip latihan adalah murid dapat mengaplikasikan
apa dipelajari. Pembelajaran yang kondusif merupakan susasana pembelajaran yang
selesa. Pembelajaran yang bermatlamat merujuk pengajaran berfokus akan
memudahkan murid mengikuti secara teratur dan sistematik dari senang ke susah,
maujud ke abstrak dekat kepada jauh dan sebagainya.
Selain itu, penglibatan aktif oleh
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p) amat penting supaya pengajaran
lebih hidup, ceria dan bermakna. Guru perlu membuat persediaan awal dari segi
memahami kandungan, persediaan bahan, latar belakang murid. Guru juga perlu
mengkaji murid iaitu analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat, dan keperluan
murid. Prinsip unsur dorongan adalah suasana pengajaran berbentuk dorongan dan
meyakinkan murid.
Faktor yang mempengaruhi kesediaan
belajar adalah termasuk kematangan fizikal iaitu berupaya dari segi kognitif,
afektif dan kemahiran. Faktor mengekalkan perhatian iaitu beri tumpuan terhadap
pengajaran guru, tumpuan mendengar, dan tumpuan minat. Seterusnya, faktor
dorongan yang menjadi penggerak untuk menimbulkan minat. Faktor sosial dan
persekitaran iaitu mengajar murid sedia menerima orang lain dan pendapat,
prihatin terhadap sekitar, dan tidak egosentrik. Faktor pengalaman sedia adalah
murid lebih sedia dan yakin untuk belajar.
Jenis-jenis pembelajaran adalah
memproses maklumat dan menggunakan pengalaman. Proses pembelajaran dimulakan
dengan penanggapan iaitu membentuk persepsi terhadap rangsangan diterima
pancaindera. Maklumat diproses dan disimpan sebagai pengalaman/ingatan
sekiranya berguna. Pengalaman dalam
bentuk pengetahuan dan kemahiran akan dipanggil semula untuk diguna bagi
sesuatu tafsiran/menyelesaikan masalah/mencapai matlamat. Sekiranya tidak
digunakan ia akan hilang dan dilupakan. Pengalaman yang selalu diproses,
ditokok tambah, dan diperbaharui, ia akan kekal dalam ingatan.
Comments
Post a Comment