BAB 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI


Kepimpinan dalam organisasi adalah jabatan/posisi seseorang dalam sesebuah organisasi. Kepimpinan berlaku apabila seseorang mendorong, memujuk dan mempengaruhi orang lain untuk mencapai objektif organisasi. Kejayaan organisasi bergantung pada kepimpinan yang berwibawa. Sekolah yang berkesan dipimpin oleh pengetua yang cemerlang (Abd Karim 1989). Menurut Kamus Dewan Bahasa, organisasi merupakan keupayaan memimpin melalui teladan dan kepimpinan merupakan kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian dalam sesuatu pertubuhan untuk tertentu.
            Terdapat beberapa gaya kepimpinan dalam peringkat sekolah, iaitu autokratik, demokratik, Laissez-Faire dan kontingensi. Autokratik merupakan gaya kepimpinan yang menggunakan interaksi sehala. Pengetua memberi arahan, guru-guru hanya mendengar dan tidak diberi peluang untuk menyuarakan pendapat atau memberi cadangan. Pengetua yang mengamalkan gaya kepimpinan jenis ini dapat memastikan perlaksanaan tugas dengan sempurna. Namun, ini akan menyebabkan motivasi guru-guru rendah. Guru-guru akan terlalu bergantung kepada pengetua dan ini mewujudkan suasana yang tegang.
            Gaya kepimpinan demokratik menggunakan interaksi dua hala. Pengetua akan berbincang, menerima dan memberi pandangan. Setiap sesuatu perkara diputuskan melalui suara majority. Gaya kepimpinan ini amat disukai oleh para guru dan staf lain kerana ia lebih banyak berbincang atau membuat keputusan bersama-sama dan menimbulkan suasana kondusif menyebabkan guru-guru dapat menumpukan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan tenang dan gembira. Guru-guru dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan dan cemerlang dan dapat membina disiplin serta menggalakkan semangat kerjasama, hormat dan hubungan yang mesra. Guru-guru sentiasa bekerja keras walaupun semasa ketiadaan ketua.
            Laissez-Faire merupakan gaya kepimpinan yang bertentangan dengan autokratik. Laissez-Faire bermakna tidak ada keyakinan diri dan tidak menetapkan matlamat. Pengetua memberi kebebasan sepenuhnya kepada guru-guru untuk membuat keputusan. Pengetua tidak membuat penilaian, tidak memberi pujian,kritikan, idea dan nasihat kecuali diminta oleh ahli. Pengetua tidak mementukan tugas dan tanggungjawab ahli serta tidak menekankan prestasi, pencapaian dan kecemerlangan guru-guru. Pengetua memberi tanggungjawab sepenuhnya kepada guru dan kadangkala guru-guru mengambil tugas ketua.
            Gaya kepimpinan kontingensi merupakan sumbangan pemimpin terhadap keberkesanan prestasi kumpulan yang bergantung pada gaya kepimpinan dan kesesuaian situasi yang dihadapinya. Tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Terdapat tiga faktor utama yang mempengaruhi kesesuaian situasi dan mempengaruhi keberkesanan pemimpin iaitu hubungan antara pemimpin dan anggota, struktur tugas serta posisi kuasa.
            Southworth (2002) mendefinisikan kepimpinan pengajaran adalah berkait dengan pengajaran dan pembelajaran termasuk pembelajaran profesion perguruan dan juga perkembangan pelajar. Justeru itu, guru sewajarnya mengambil berat terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk pembelajaran profesionnya mahupun pertumbuhan pelajar itu sendiri. YB Dr. Maszlee bin Malik merupakan Menteri Pendidikan Malaysia dan Timbalan (Timb.) Menteri Pendidikan ialah Teo Nie Ching. Dalam pengurusan tertinggi KPM, terdapat Ketua Setiausaha, Timb. Ketua Setiausaha (Pembangunan Pelajaran), Timb. Ketua Setiausaha (Pengurusan), Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPP), Timb. KPP (Dasar & Pembangunan Pendidikan), Timb. KPP (Operasi Pendidikan), dan Timb. KPP (Pembangunan Profesionalisme Keguruan). KPM merupakan pengurus tertinggi, seterusnya JPN, PPD dan akhirnya sekolah.
            Terdapat tiga perkara yang dipertimbangkan dalam praperkhidmatan iaitu pemilihan calon guru, latihan keguruan dan penilaian iktisas (tidak dipertimbangkan memasuki perkhidmatan). Pemilihan calon yang menepati kriteria untuk mengikuti latihan keguruan pada peringkat pengajian tinggi. Calon perlu lulus program pengajian dan memperoleh kelayakan ikhtisas. Calon juga perlu melalui penilaian untuk layak dipertimbangkan memasuki perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP). Pada awal perkhidmatan, PPP dilantik ke jawatan tetap DG41 dan didaftarkan menjadi Guru Malaysia. Tugas utama PPP adalah melaksanakan PdP dan menjalani program induksi dan pementoran. Selain itu, fokus kepada kelayakan, lantikan, Rekod Daftar Guru, & pembangunan kompotensi.
            Dalam pemantapan kerjaya perlu ada pemilihan laluan kerjaya (PdP, kepimpinan dan kepakaran), pembangunan profesionalisme berterusan (individu dan organisasi) dan penilaian (pelaksanaan dasar pemisah). Pengetua bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran. Pengetua juga bertanggungjawab dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah serta mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar. Guru Penolong Kanan (GPK 1) pentadbiran menjalankan tugas Pengetua semasa ketiadaannya. GPK 1 juga bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal kurikulum, pentadbiran, hubungan masyarakat dan keselamatan selain membantu Pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran serta semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
            Tugas Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (GPK HEM) adalah menjalankan tugas-tugas pengetua semasa ketiadaan Pengetua dan GPK 1. GPK HEM juga mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Pengetua dan bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal-hal kaunseling, keselamatan dan kebajikan pelajar, buku teks, penerbitan dan percetakan, perayaan sekolah, koperasi sekolah, kantin sekolah serta penyeliaan asrama. Selain itu, membantu Pengetua menyelia dan menilai aktiviti seperti dalam perkara-perkara di atas serta semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah. Tugas GPK Kokurikulum pula bertanggungjawab menjalankan tugas Pengetua semasa ketiadaannya GPK 1 dan GPK 2, mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Pengetua, bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal kokurikulum termasuk sidang petang, menyelia dan menilai aktiviti kokurikulum sekolah serta membantu Pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
            Agihan mata pelajaran adalah mengikut bidang. Dalam bidang bahasa terdapat mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Dalam bidang Sains Dan Matematik, terdapat mata pelajaran Sains Paduan, Sains Teras, Sains Tambahan, Fizik, Kimia, Biologi, Matematik dan Matematik Tambahan. Mata pelajaran dalam bidang Teknik dan Vokasional pula adalah Kemahiran Hidup Bersepadu, Sains Pertanian, Lukisan Kejuruteraan, Teknologi Maklumat, Ekonomi Rumah Tangga, Perdagangan, Prinsip Akaun dan Pengurusan Perniagaan. Manakala mata pelajaran yang terdapat dalam bidang Kemanusiaan adalah Geografi, Kesusasteraan, Pendidikan Moral, Sivik & Kewarganegaraan, Tasawur Islam, Pendidikan Seni, dan Pendidikan Jasmani.
            Jawatankuasa Panitia Mata Pelajaran yang tertinggi adalah Pengerusi (Guru Kanan Mata Pelajaran), seterusnya Naib Pengerusi (Ketua Panitia), Setiausaha dan ahli (Guru Mata Pelajaran). Guru Kanan Mata Pelajaran ialah Ketua bidang mata pelajaran yang dilantik oleh Jabatan Pendidikan Negeri dan melibatkan elaun khas guru kanan. Dia berperanan sebagai penyelaras aktiviti P&P yang berkesan, penyelaras panitia bidang mata pelajarannya, mentadbir & mengurus kurikulum bidang mata pelajarannya, pengurus stor & inventori bidang mata pelajarannya dan kemajuan staf akademik & bukan akademik dalam bidang mata pelajarannya. Tugas Kaunselor pula adalah menolong pelajar untuk memahami dirinya dalam hubungannya dengan dunia sosial dan psikologi di tempat pelajar berada dengan memahami sikap, minat, bakat, kebolehan dan peluang-peluang untuk penyempurnaan kendiri dalam diri pelajar.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN