BAB 5: PENGURUSAN MURID
Pengurusan
murid terbahagi kepada hal elwal murid dan pembelajara. Hal ehwal murid
merangkumi rekod murid, manakala pembelajaran merangkumi kesediaan belajar dan
motivasi. Pekeliling ikhtisas KPM Bil. 9/1978 memperkenalkan Kad Rekod
Persekolahan (Pupil’s Cumulative Record Card) iaitu Kad Rekod Persekolahan
Murid Sekolah Rendah 001R (Warna kuning) dan Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah
Menengah 001M (Warna biru). Kad ini hendaklah digunakan untuk setiap murid sehingga
tamat persekolahan. Kad ini juga perlu dikemas kini dari semasa ke semasa oleh
guru kelas dan disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2 Januari.
Perkara yang terkandung dan Kad 001
adalah rekod peribadi, keputusan peperiksaan, bantuan persekolahan,
minat/kecenderungan, rekod kesihatan dan rekod penyakit kronik. Inovasi
penyimpanan rekod murid bermula dari 1978 iaitu Kad 001. Seterusnya pada tahun
2005, Sistem Maklumat Murid (SMM) melalui Ms Access dan Stand-alone serta Offline.
Pada tahun 2012 pula Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) secara online, sharing dengan ibu bapa dan dihubungkan dengan KPM, JPN, SAPS, dan
SSPBS. Pada tahun 2015, Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) yang mengandungi Modul
Pengurusan Sekolah (EMIS), Modul Pengurusan Murid (APDM – e-Kehadiran &
maklumat Murid) serta Modul Pengurusan Guru (e-operasi). Penggunaan Kad 001
(Kad Rekod Persekolahan 001R dan 001M) dimansuhkan bermula 1 Januari 2017
berdasarkan Pekeliling Ikhtisas KPM Bil. 1/2017. Semua maklumat murid disimpan
dalam talian.
SPS merangkumi pengurusan sekolah,
pengurusan guru dan pengurusan murid. Peranan guru data adalah untuk membantu
mengumpul, mengunci masuk data, memproses, menyimpan, mencetak, menghantar
maklumat mengikut kaedah yang ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul
dalam SPS. Kepentingan rekod murid adalah
untuk memantau kemajuan murid, menjalin hubungan antara guru-ibu bapa,
di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid, dan membantu KPM
mengenal pasti latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan. Maklumat
murid amat penting untuk guru agar dapat mengenal pasti keperluan murid
berdasarkan latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran yang memerlukan
bimbingan khas dan juga bantuan kewangan. Selain itu, maklumat ini dapat menentukan
aktiviti/pengalaman pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat dan
pencapaian murid.
Guru perlu sentiasa peka terhadap
keperluan murid. Pengrtahuan ini membantu guru merancang & mengurus
keperluan murid agar lebih bersedia mengikuti P&P. Guru perlu mempunyai pengetahuan
mendalam mengenai teori perkembangan dan psikologi dan pengetahuan mengenai
latar belakang murid berdasarkan rekod-rekod pembelajaran, kesihatan, kehadiran
dan sebagainya. Pemerhatian yang sistematik oleh guru dalam bilik darjah dan
semasa P&P serta pemantauan tingkah laku murid dalam beberapa situasi
berbeza amat penting. Terdapat beberapa perbezaan murid iaitu perbezaan
perkembangan mental, sikap dan minat, kadar pertumbuhan fizikal, status dan
sosioekonomi, jantina dan perbezaan dalam diri individu.
Kesediaan belajar adalah keadaan
diri murid yang membolehkannya memperoleh pengalaman pembelajaran yang baharu.
Kesediaan belajar terdiri daripada kognitif, afektif dan psikomotor. Kesediaan
kognitif berkait rapat dengan mental untuk memahami dan berfikir. Perkembangan
mental bergantung kepada umur seseorang. Kesediaan afektif adalah sikap,
keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran yang
akan disampaikan. Pelajar yang berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan
yang aktif dalam aktiviti. Kesediaan psikomotor merupakan penguasaan kemahiran fizikal
termasuklah perkembangan fizikal yang merangkumi fungsi anggota dan pengawalan,
penyelarasan, penggerak, di dalam seluruh tubuh badan. Penguasaan kesediaan
psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif serta kesediaan afektif
pelajar.
Terdapat dua hubungan motivasi murid
dan pembelajaran iaitu murid motivasi rendah dan murid motivasi tinggi. Bagi
murid motivasi rendah, aktiviti berbentuk tidak mencabar, tidak peduli tentang
prestasi diri serta pasif dan malas dalam pembelajaran. Manakala bagi murid
motivasi tinggi, aktiviti sentiasa berbentuk mencabar, sentiasa menyemak
prestasi diri serta kritis dan kreatif dalam pembelajaran. Teknik intrinsik
merupakan dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk
melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran yang bersifat semula jadi dengan
unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran. Teknik ekstrinsik diwujudkan
daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan murid untuk melakukan
sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya.
Cara guru meningkatkan motivasi
murid dalam P&P adalah dengan memahami objektif pembelajaran, melibatkan
diri secara aktif dalam proses pembelajaran, berinteraksi secara positif dengan
rakan sebaya, pembelajaran yang berkaitan dengan kehidupan seharian dan minat
murid, masa untuk menyiapkan tugasan atau berinteraksi, mendapat pengalaman
kejayaan, serta menerima maklum balas yang tepat dan realistik.
Comments
Post a Comment