BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH


Bilik darjah merupakan tempat yang kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut (Doyle, 1986). Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran. Menurut Alberto & Troutman (1986), cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam bilik darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan suasana pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku.
            Pengurusan bilik darjah merupakan proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid yang bertujuan untuk memudah cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas. Bilik darjah merupakan persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran. Elemen utama dalam tugas guru untuk mengajar adalah penyampaian ilmu dan pengurusan bilik darjah. Tujuan dimensi penyampaian ilmu adalah untuk mencapai objektif pengajaran (jangka pendek) dan pencapaian akademik (jangka panjang). Tujuan pengurusan bilik darjah adalah membentuk dan memelihara tingkah laku murid yang menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu.
            Pengurusan bilik darjah merangkumi aktiviti pembelajaran, fizikal dan psikososial. Pengurusan bilik darjajh yang berkesan adalah dengan menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai, membentuk suasana pembelajaran yang positif, menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan murid, menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran dengan optimum, meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti P&P, mengurangkan masalah disiplin, pengurusan rutin yang berkesan, dan murid belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri. Persekitaran fizikal bilik darjah perlulah selamat dari segi fizikal dan psikologi, mempunyai identiti simbolik seperti hasil kerja dan carta organisasi, perkembangan dari segi peralatan, bahan bacaan dan buku kerja serta ketenangan dari segi susunan dan hiasan yang menarik dan selesa.
            Psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah adalah pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru dan bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah. Persekitaran psikososial bilik darjah perlu mempunyai suasana demokratik dalam bilik darjah, guru sebagai pendidik & fasilitator, menimbulkan persekitaran saling mempercayai dan menghormati, percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk berjaya, menunjukkan contoh teladan yang baik, menjadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat dan seronok, menunjukkan rasa cinta & semangat untuk mendidik, menyemai semangat kekitaan dan mengamalkan komunikasi berkesan.
            Pengurusan pembelajaran adalah berpusatkan guru, bahan dan pelajar. Dalam rancangan pengajaran harian, pengurusan pembelajaran perlulah merangkumi kandungan, pengajaran secara individu dan berkumpulan, bahan/alat instruksional serta pentaksiran. Dalam aktiviti pengajaran berkumpulan, pengelompokan murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan atau minat. Tujuan pengajaran berkumpulan adalah untuk memudahkan guru membimbing murid, menggalakkan penglibatan aktif individu, memupuk kerjasama antara murid, memupuk rasa tanggungjawab, murid yang cerdas boleh membantu murid yang lemah serta guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan. Bentuk pengajaran berkumpulan adalah mengikut kebolehan, pelbagai kebolehan dan mengikut minat.
            Pengajaran individu adalah setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat. Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh. Dalam P&P individu, murid akan menguasai kemahiran mengikut kebolehan mereka. Guru harus memerhati dan mengetahui perbezaan ini. Ia dapat dikesan melalui kemahiran bertutur, membaca, menulis, mengira, menyelesaikan masalah, melukis dan menggunakan peralatan dan bahan. Pada amnya, murid mengalami proses pembelajaran secara individu walaupun ketika di dalam kelas sama ada secara formal atau tidak formal. Objektif P&P individu adalah agar murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing, murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya, murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri, serta meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar.
            Panduan merancang dan mengurus pembelajaran adalah dengan mengenal pasti sukatan pelajaran tertentu yang sesuai dijalankan. Selain itu, mengenal pasti aktiviti yang telah dirancang untuk dilakukan dan emilih dan mengumpul alat dan bahan pengajaran seperti bahan cetak, bahan tayang, bahan audio dan bahan tiga dimensi. Bahan pengajaran merangkumi alat da nisi pelajaran dan dikenali sebagai perkasasan, bahan atau perisian. Bahan ini digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Bahan pengajaran dapat membantu guru menjelaskan apa yang hendak diajar dan membantu murid memahami apa yang diajar. Jenis bahan dan penghasilannya terbahagi kepada bahan hidup seperti manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbahan dan bahan bukan hidup seperti elektronik dan bukan elektronik. Perkara yang diutamakan dalam merancang penggunaan sesuatu bahan adalah jenis dan bentuk bahan, cara bahan digunakan dan kemudahan mendapatkan bahan.
            Pentaksiran berdasarkan sekolah terdiri daripada pusat, sekolah/bilik darjah, jasmani dan psikometrik. Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) berterusan dalam sesi P&P bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan, dan pencapaian murid. PBD berlaku secara formatif dan sumatif. PBD bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka. Kepentingan PBD adalah untuk mengesan perkembangan murid secara menyeluruh, mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran, mengetahui keberkesanan pengajaran, merancang dan mengubah suai kaedah pengajaran, serta mengambil tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta.
           


Comments

Popular posts from this blog

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN