BAB 7: PENGURUSAN SUMBER


Pengurusan adalah satu proses aktiviti tadbir untuk merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumber secara cekap dan berkesan ke arah mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan. Sumber adalah segala punca atau cara-cara tersedia ada pada diri individu, keluarga dan di dalam persekitaran yang disedari atas potensinya atau kebolehannya memenuhi sesuatu permintaan. Manakala pengurusan sumber merupakan satu proses membuat keputusan bagi menjamin bekalan sumber yang berterusan melalui usaha pemeliharaan dan pemuliharaan.
            Pusat sumber adalah suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa. Perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran. Koleksi bahan yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan. Pusat ini merupakan agen perubahan yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran. Objektif pusat sumber adalah untuk kecemerlangan pendidikan, penggunaan kemudahan, pemupukan tabiat belajar, penghasilan bahan, perkhidmatan pembelajaran dan kemahiran maklumat.
            Fungsi pusat sumber adalah untuk mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum dan berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran. Selain itu, ia adalah tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan dan merupakan pintu masuk maklumat dari agensi luar. Fungsi lain adalah untuk mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum, sebagai penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat, pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri, penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan serta penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin.
            Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan termasuklah warga sekolah tahu dan kenal pengurus Pusat Sumber Sekolah (PSS), terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS, perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc, lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi, warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS, warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum serta mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik. Langkah pembentukan PSS yang berkesan adalah penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan, rancangan pengoperasian, rancangan pengurusan perkhidmatan, latihan dan bengkel untuk kaki tangan (petugas), pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan, orientasi dan penerangan kepada pelanggan, kemas kini rekod pengurusan (koleksi), promosi dan galakan penggunaan serta penyemakan stok & penyediaan laporan tahunan.
            Dalam sebuah PSS, sumber boleh dibahagikan kepada perkakasan (hardware) dan bahan (software). Bahan terdiri daripada bahan cetak dan bukan cetak. Koleksi pusat sumber merangkumi media dan bahan. Media cetak dan bahannya adalah buku, terbitan berkala dan carta. Dalam media tayang, bahannya adalah lut sinar, dan filem. Bahan-bahan untuk media perisian dan bahan 3 dimensi adalah melalui audio (Kaset, audio CD), TV/VCR (Pita video, VCD/DVD), komputer (Disket, CD interaktif), PdPc (Glob, model) dan permainan (Catur, Scrabble). Bahan cetak ialah bahan yang tercetak secara mekanikal atau elektronik ke atas kertas, kad atau kertas tebal. Antaranya ialah buku rujukan, buku fiksyen, nota, majalah, gambar fot, surat khabar, kertas kerja dan buku bergambar. Manakala bahan bukan cetak adalah seperti bahan 3 dimensi, carta, perkakasan, permainan, perisian dan bahan kos murah. Perkakasan terdiri daripada tayang dan bukan tayang. Contoh tayang adalah projektor overhead, projektor slaid, projektor filem jalur, dan projektor legap/episcope/epivisor.
            Konsep pembelajaran berasaskan sumber adalah manusia belajar padar kadar 11% mendengar dan 83% melihat. Selain itu, keupayaan mengingat pada kadar 20% apa yang didengar dan 50% apa yang dilihat dan didengar. Kaedah pembelajaran berasaskan sumber meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran, dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid, bersifat individu atau secara kumpulan serta menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan. Komponennya adalah penggunaan buku teks, aktiviti penelitian, pencarian bahan dari pelbagai sumber, latihan penyelesaian masalah, dan penggunaan alat pandang dengar. Dari segi dasar pula adalah pengajaran melalui kerja projek, pengajaran unit yang berintegrasi, pendekatan inter disiplin dan pembelajaran individu secara aktif.
            Ciri-ciri pembelajaran berasaskan sumber termasuklah aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan, melibatkan pelajar belajar secara aktif, menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan, memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan, lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar serta mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat. Penekanan pembelajaran berasaskan sumber adalah dengan memilih kaedah dan strategi pendekatan, cari, kumpul dan pilih bahan, penyediaan tempat untuk beraktiviti serta bimbingan dan tunjuk ajar dari guru.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN